Saturday 8 October 2011

Perempuan yang saya suka untuk jadikan pasangan.


Perempuan yang saya suka untuk jadikan pasangan.

by in a relationship with on Friday, 28 January 2011 at 21:26
Perempuan yang saya suka untuk jadikan pasangan.

by Abu Hanifah on Friday, January 28, 2011 at 4:16pm


Sederhana. Apa itu sederhana? Saya sendiri masih mencari kalam untuk menterjemahkannya. ~

Perempuan yang sederhana.

Kebelakangan ini, jawapan itu sahajalah yang keluar. Saya tak pasti kenapa. kenapa ya?

Saya tiada jawapan untuk itu. Tetapi jawapan tadi itu amat menyenangkan saya.

Yang sederhana.

Dan saya sentiasa tersenyum bila melafazkannya.

Definisi sederhana

Sehingga kini, saya belum dapat menterjemahkan apakah itu ’sederhana’ yang saya maksudkan. Hem. Masalah juga ni.

Haha.

Saya nak kena mendalami sikit situasi saya agar dapat menterjemahkan ’sederhana’ yang saya maksudkan. Senang nak menjawab kalau orang tanya.

Tetapi sekurang-kurangnya saya dapat me’rasa’kan ’sederhana’ itu.

Oh, ’sederhana’ itu amat menyenangkan.




Apa yang lebih mahal daripada sederhana?

Saya pun tidak tahu.

Sederhana ini amat menyenangkan. Tidak memberatkan. Juga tidak terlalu meringan-ringankan. Sederhana buat jiwa lapang. Sederhana buat jiwa tenang.

Sederhana buat wajah ingin sentiasa tersenyum sahaja.

Apa yang lebih mahal daripada sederhana?

Saya pun tidak tahu. 


Kesederhanaan itu, sayang yang tak terungkap

Jeles tak kalau tengok couple yang saling mengambil berat?

Jawapan jujur, saya cemburu. Wah, kamcingnya mereka berdua.

Jeles tak kalau tengok pasangan tunang yang hubungan mereka sweet habis?

Jawapan jujur, saya cemburu. Wah, seronoknya!

Jujurnya, kita suka kalau pasangan kita menzahirkan kasih sayang dia kepada kita. Bahkan, apatah lagi kalau kita ini dikelilingi oleh mereka yang risaukan kita.

“Eh, tak nampak hangat pun hubungan kau dengan dia?”

“Dia nampak macam tak suka kau je?”

“Korang berdua ni, sebenarnya ok tak?”

Haha. Memang akan pening kepala dibuatnya. Kadangkala kita akan rasa macam hubungan di atas syara’ ni tak seronok kan?

Tetapi saya suka kita kembali kepada definisi sayang.

“Apa itu sayang?”

“Hendak bersama hingga ke syurga. Tidak akan melempar ke neraka.”

Nah, bukankah ke’sederhana’annya dalam berhubungan dengan kita satu bentuk ’sayang’?

Bukankah dia telah meyelamatkan kita?

Apakah yang lebih memuaskan hati daripada kebenaran ini?

Oh, sederhana memang indah.


Saya suka perempuan yang sederhana

Sederhana itu indah.

Untuk dunia dia menyenangkan.

Untuk akhirat dia menyenangkan.

Dia tidak terlalu memberatkan hingga kita terasa susah.

Dia tidak terlalu meringankan hingga kita terasa dilalaikan.

Saya suka perempuan yang sederhana.

Oleh Hilal Asyraf

No comments:

Post a Comment